Hogyan működik majd az elektronikus ingatlan-nyilvántartás?

Hogyan működik majd az elektronikus ingatlan-nyilvántartás?

2025-02-12 13:53:33
Forrás: EconomX

Bár az e-Ing rendszer jelenleg még nem működik, és nincs lehetőség az eljárások elektronikus kezdeményezésére, ez meg fog változni.


A rendszer fokozatosan elérhetővé válik felhasználók, ügyvédek, közjegyzők és hatóságok számára. A földhivatali rendszerek vármegyénként állnak majd át az új elektronikus rendszerre. De milyen változások várhatóak, és vajon megkönnyíti-e az elektronikus ingatlan-nyilvántartás az állampolgárok életét? A legfontosabb újításokat dr. Szűcs Bence Zsolt, a Lajos Law Firm partnere segítségével tekintjük át.

Az egyik legjelentősebb újítás az automatikus döntéshozatal szélesebb körű bevezetése lesz, amely alapján bizonyos eljárások:

  • ügyintéző közreműködése nélkül fognak lezajlani,
  • a kérelmező által benyújtott kérelem alapján történnek,
  • az eljárások 24 órán belül, de akár néhány percen belül lezárulhatnak.

A jogszabály ezt a döntési formát már 2017 óta ismeri és alkalmazza például gyorshajtási bírságok kiszabására vagy tulajdoni lapok kiadására, de az ingatlan-nyilvántartási eljárásokban most válik elérhetővé szélesebb körben.


Az automatikus döntéshozatal lehetősége többek között az alábbi esetekben áll fenn:

  • ingatlan teljes tulajdonjogának átruházása (1/1 tulajdoni hányad) amennyiben az ingatlan tehermentes.
  • hitelintézeti jelzálogjog bejegyzése és törlése,
  • végrehajtási jog törlése.

Nem alkalmazható automatikus döntéshozatal, ha:

  • az ingatlan több tulajdonossal rendelkezik,
  • az érintett felek között külföldi vagy kiskorú személy is van,
  • az ingatlan tulajdoni lapján bármilyen teher szerepel.

Az ügyvéd és közjegyző felelőssége

Automatikus döntéshozatal esetén az ügyletet ügyintéző nem vizsgálja meg, így a felelősség a kérelmet benyújtó ügyvédre, közjegyzőre, végrehajtóra stb. hárul, növelve ezzel a felelősségüket. A jogszabály azonban biztosít egy garanciális szabályt, amely szerint az ügyfél kérheti, hogy az eljárást teljes eljárásban bírálják el. Ebben az esetben egy ügyintéző fog döntést hozni a benyújtott kérelem vonatkozásában.

Haszonélvezeti jogok és egyéb bejegyzések törlése

Fontos változás, hogy hivatalból, automatikusan törlésre kerülnek azok a jogok, amelyek megszűntek, így például:

  • haszonélvezeti, özvegyi, tartás- és életjáradéki jogok,
  • használati jogok,
  • határozott időre alapított jogok, ha a határozott időtartam lejárt.

A törlés automatikusan történik a személyiadat- és lakcímnyilvántartás adatai alapján, amennyiben a jogosult elhunyt. A rendszer továbbá észlelni fogja azt is, hogy a határozott időtartam lejárt.

Tulajdoni lapon szereplő adatok – mindig naprakészen

A rendszer biztosítja, hogy a tulajdoni lap automatikusan frissüljön a központi nyilvántartásokból. Ez azt jelenti, hogy nem kell külön kérni a lakcímadatok, céges adatok módosítását. Eddig ezek a problémák gyakran csak az ingatlan eladása során derültek ki, most azonban az ingatlan-nyilvántartás mindig naprakész lesz.

Milyen előnyei lesznek az e-Ing rendszernek?

Az eljárások néhány perc alatt lezárulhatnak. Kevesebb adminisztrációval jár majd az ügyintézés, hiszen az adatfrissítések automatikusak lesznek, így kevesebb manuális beavatkozás szükséges.

Emellett kevesebb jogi akadály adódik, hiszen például az elhunytak jogai automatikusan törlésere kerülnek. Az egyszerűbb és átláthatóbb rendszer naprakész lesz, vagyis pontos adatokat láthatunk a tulajdoni lapon. Összességében a változások nemcsak a jogbiztonságot növelik, hanem gyorsabbá és egyszerűbbé teszik az ingatlan-nyilvántartási eljárásokat is.


JOGI ISMERETEK
Pár nap és indul az e-ingatlan ügyintézés - Mutatjuk a legfontosabb változásokat
Pár nap és indul az e-ingatlan ügyintézés - Mutatjuk a legfontosabb változásokat
Hamarosan – 2025. január 15-én – hatályba lép az elektronikus ingatlan-nyilvántartásról szóló törvény, és ekkor élesedik az új ügyintézési platform is. A változásnak bizony már éppen ideje volt, hiszen mára a földhivatali eljárás maradt az egyetlen, amely még mindig papíralapon folyt, miközben a közigazgatás minden más területe fokozatosan elektronikussá vált. Vajon mire számíthatnak az ingatlanügyekben eljáró magán- és szakemberek?
Január 15-től hatályba lép az új ingatlan-nyilvántartási törvény. De mi változik?
Január 15-től hatályba lép az új ingatlan-nyilvántartási törvény. De mi változik?
2025. január 15-től hatályba lép az új ingatlan-nyilvántartási törvény; a változások sok területet érintenek. A tulajdonjog-fenntartásra, illetve függőben tartásra vonatkozó legfontosabb tudnivalókat dr. Szabó Gergely ügyvéd foglalta össze.
TÉVES AZ INGATLAN-NYILVÁNTARTÁSI TÉRKÉP?
TÉVES AZ INGATLAN-NYILVÁNTARTÁSI TÉRKÉP?
Előfordulhat, hogy az ingatlan tényleges, természetbeni határvonala nem egyezik a térképen található határvonalakkal? Mi lehet a hiba oka? Lehet, hogy téves az ingatlan-nyilvántartási térkép? Mire számíthat ilyen esetben az ingatlan tulajdonosa?
Halasztják az E-ingatlan-nyilvántartás bevezetését
Halasztják az E-ingatlan-nyilvántartás bevezetését
A parlament elfogadta az elektronikus ingatlan-nyilvántartás bevezetéséhez kapcsolódó átmeneti szabályokat, amelyek értelmében az ingatlan-nyilvántartásról szóló törvény hatályba lépése ismét csúszik. Az eredetileg 2024. október 1-jére tervezett bevezetés helyett az új szabályokat csak a 2025. január 15-én és az azt követően indított ingatlan-nyilvántartási eljárásokban kell majd alkalmazni.
^