Bár az e-Ing rendszer jelenleg még nem működik, és nincs lehetőség az eljárások elektronikus kezdeményezésére, ez meg fog változni.
A rendszer fokozatosan elérhetővé válik felhasználók, ügyvédek, közjegyzők és hatóságok számára. A földhivatali rendszerek vármegyénként állnak majd át az új elektronikus rendszerre. De milyen változások várhatóak, és vajon megkönnyíti-e az elektronikus ingatlan-nyilvántartás az állampolgárok életét? A legfontosabb újításokat dr. Szűcs Bence Zsolt, a Lajos Law Firm partnere segítségével tekintjük át.
Az egyik legjelentősebb újítás az automatikus döntéshozatal szélesebb körű bevezetése lesz, amely alapján bizonyos eljárások:
A jogszabály ezt a döntési formát már 2017 óta ismeri és alkalmazza például gyorshajtási bírságok kiszabására vagy tulajdoni lapok kiadására, de az ingatlan-nyilvántartási eljárásokban most válik elérhetővé szélesebb körben.
Az automatikus döntéshozatal lehetősége többek között az alábbi esetekben áll fenn:
Nem alkalmazható automatikus döntéshozatal, ha:
Automatikus döntéshozatal esetén az ügyletet ügyintéző nem vizsgálja meg, így a felelősség a kérelmet benyújtó ügyvédre, közjegyzőre, végrehajtóra stb. hárul, növelve ezzel a felelősségüket. A jogszabály azonban biztosít egy garanciális szabályt, amely szerint az ügyfél kérheti, hogy az eljárást teljes eljárásban bírálják el. Ebben az esetben egy ügyintéző fog döntést hozni a benyújtott kérelem vonatkozásában.
Fontos változás, hogy hivatalból, automatikusan törlésre kerülnek azok a jogok, amelyek megszűntek, így például:
A törlés automatikusan történik a személyiadat- és lakcímnyilvántartás adatai alapján, amennyiben a jogosult elhunyt. A rendszer továbbá észlelni fogja azt is, hogy a határozott időtartam lejárt.
A rendszer biztosítja, hogy a tulajdoni lap automatikusan frissüljön a központi nyilvántartásokból. Ez azt jelenti, hogy nem kell külön kérni a lakcímadatok, céges adatok módosítását. Eddig ezek a problémák gyakran csak az ingatlan eladása során derültek ki, most azonban az ingatlan-nyilvántartás mindig naprakész lesz.
Az eljárások néhány perc alatt lezárulhatnak. Kevesebb adminisztrációval jár majd az ügyintézés, hiszen az adatfrissítések automatikusak lesznek, így kevesebb manuális beavatkozás szükséges.
Emellett kevesebb jogi akadály adódik, hiszen például az elhunytak jogai automatikusan törlésere kerülnek. Az egyszerűbb és átláthatóbb rendszer naprakész lesz, vagyis pontos adatokat láthatunk a tulajdoni lapon. Összességében a változások nemcsak a jogbiztonságot növelik, hanem gyorsabbá és egyszerűbbé teszik az ingatlan-nyilvántartási eljárásokat is.